2.9.13

Przedpołudnie w Tykocinie, czyli Polska jest piękna!

Nie wszyscy z Was pewnie wiedzą, że rok temu miałam okazję gościć w audycji Radia WNET 'Pocztówki ze świata". Jest to program raczej o tych dalekich, odważnych wyprawach na krańce świata z plecakiem, prowadzony przez ciekawą dziewczynę, która odbyła piękną, samotną podróż po Azji.  Właśnie wtedy poznałam Natalię. 
W okolicach długiego weekendu majowego napisała do mnie z zapytaniem, czy nie chciałabym wziąć udziału w specjalnym wydaniu "Pocztówek", na temat bliższych i krótszych podróży - po Europie. Od razu się zgodziłam. Oprócz mnie w rozmowie uczestniczył Dawid Rosenbaum, autor książki "Zapachy Miast" i zafascynowany Gruzją podróżnik Tomek Pakuła. Było to fantastyczne doświadczenie! Audycji możecie nadal posłuchać tutaj.
Kiedy tydzień temu spytała na Facebooku, kto miałby ochotę wybrać się z nią do Supraśla na jeden dzień, nie wahałam się ani chwili, tym bardziej, że miałam tego dnia wolne. Czas spędzony w towarzystwie ciekawych świata osób jest dla mnie zawsze cenny, a poza tym, nie znam niestety za bardzo tamtych okolic.
Po co tam jechałyśmy napiszę w drugiej części relacji z tego słonecznego wtorku. Naszym docelowym punktem była Supraśl, ale w trakcie jazdy zdecydowałyśmy, aby nadrobić kilkanaście kilometrów i odwiedzić także mały, ale piękny Tykocin.
Było warto! Pogoda była piękna, środek tygodnia, więc ludzi niezbyt dużo. Miasteczko położone jest w Kotlinie Biebrzańskiej, na zachód od Białegostoku.  O to, co warto zobaczyć, zapytałyśmy pana w jednej z nielicznych restauracji.
Przedstawił swoje propozycje, podał kilka dat i historycznych wydarzeń, po czym wyruszyłyśmy na zwiedzanie. Tykocin na ładnie zachowany układ ulic i skwerów, a większość domów wygląda na stare, ale bardzo zadbane. Przy głównym placu stoi piękny kościół Świętej Trójcy, który widać na pierwszych zdjęciach. Duże wrażenie zrobiło na mnie wnętrze, a szczególnie imponujące, ogromne organy.
Podobały mi się przydomowe ogródki, wypielęgnowane i wielobarwne.
Poniżej - jeden z sympatycznych mieszkańców Tykocina w trakcie siesty.
Nie miałyśmy zbyt wiele czasu, więc odpuściłyśmy wizytę na zamku w Tykocinie, ale wybrałyśmy się do Muzeum miasta (poniżej) i sąsiedniej Wielkiej Synagogi. Pozytywnie zaskoczyły mnie ceny, wstęp do obydwóch miejsc kosztuje 10zł/1os.
Synagoga znajduje się przy ulicy Koziej, blisko małego rynku, gdzie odbywa się targ (jak przyjechałyśmy, stragany już się zamykały). Jest drugą co do wielkości  synagogą w Polsce. Nie będę Wam jednak opowiadać historii, bo to każdy to może przeczytać. Byłam pierwszy raz w synagodze, skupię się na wrażeniach.
Wnętrze jest przepiękne. Duża główna sala, pośrodku oparta na 4 filarach bima, mnóstwo zdobień, na ścianach barwne, pastelowe polichromie, ciekawe ornamenty, cytaty z hebrajskimi napisami. Obiekt jest zadbany, widać, że regularnie odnawiany.
Miałyśmy wielkie szczęście, ponieważ w tym samym czasie co my, dotarła na miejsce duża grupa z Izraela - ludzie w każdym wieku, od młodych po starszych. Osobom zdrowym towarzyszyły osoby niepełnosprawne umysłowo. Nie zdarza się to podobno często, ale grupa zaczęła śpiewać i tańczyć. To było niesamowite!
Bardzo lubię takie "prawdziwe" dodatki do zwiedzanych miejsc. Czas nas gonił, także po obejrzeniu synagogi ruszyłyśmy w kierunku samochodu, aby ruszyć w  dalszą podróż, zgubić się w Białymstoku i w końcu dotrzeć po południu do Supraśla. Za jakiś czas opowiem Wam co tam widziałyśmy i robiłyśmy a dziś zostawiam Was z Tykocinem. Dodam, że okolice Białegostoku zrobiły na mnie duże wrażenie, więc bardzo się cieszę, że zdecydowałam się jechać i chętnie tam jeszcze wrócę. Polska jest ciekawa i bardzo różnorodna, wielokulturowa. Zbyt często o tym zapominamy!

25 komentarzy:

  1. Jestem zachwycona tymi stronami i wrócę tam jesienią, aby zobaczyć przyrodę w jesiennych barwach !

    JK

    OdpowiedzUsuń
  2. lubię te okolice, w samym Tykocinie nigdy nie byłam...

    OdpowiedzUsuń
  3. Tamte strony są takie dziewicze. Nieskażone nawałem turystów. Dzięki temu - magiczne.

    OdpowiedzUsuń
  4. Genialne zdjęcia, gratuluję!

    OdpowiedzUsuń
  5. Robisz coraz lepsze zdjęcia, widać różnicę na przestrzeni tych 3 lat!

    OdpowiedzUsuń
  6. Coraz wiecej w polsce takich magicznych mieksc..zadbane, zachecajace do zwiedzania...Twoje zdjecia dla mnie bardzo klimatyczne...pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  7. też uważam, że w Polsce jest wiele ciekawych, pięknych miejsc :)

    OdpowiedzUsuń
  8. A ja myslalam, ze takich klimatow juz nigdzie nie uswiadczy:)
    Cudowne miejsca i piekne fotografie! Dzieki za te super wycieczke!;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Piękne zdjęcia... Tykocin oczywiście też :) Miasteczko-bajeczka tak o Tykocinie mówiła A. Osiecka.
    Warto wybrać się też troszkę dalej za Supraśl, gdzie szlak tatarski prowadzi do równie klimatycznych miejsc takich jak Kruszyniany i Bohoniki.
    Pozdrawiam :)

    http://nieotym.wordpress.com/

    OdpowiedzUsuń
  10. Pięknie tam! Polska jest piękna tylko często nieznana.

    OdpowiedzUsuń
  11. Zupełnie nie znam tych rejonów - nie wiedziałam, co tracę! Kolejny punkt do odwiedzenia :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ładne miasteczko, piękna prezentacja:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. Nigdy w tamtych stronach nie byłam, ale wiele o nich słyszałam, bardzo interesujące miejsca, a zdjęcia jak widokówki :)

    OdpowiedzUsuń
  14. W sierpniu byłam w Tykocinie. I nawet mam zdjęcie na jednej z ławeczek z Twojego zdjęcia. Tykocin mnie urzekł. Tam czas płynie wolniej i ludzie jakby spokojniejsi.
    Od dwóch lat staram się poznać Polskę, dotrzeć w właśnie w takie miejsca jak Tykocin :-) Jestem nimi zachwycona

    OdpowiedzUsuń
  15. Miejsce niezwykłe, jakby zatrzymane w czasie. Zwiedzałam trochę takich miejscowości na Dolnym Śląsku, ale tamtych stron totalnie nie znam. To koleżanka jest słynna, jak już w radiu się udziela. Gratuluję i koniecznie muszę się tam wybrać. Dziękuję za pokazanie takiego miejsca.

    OdpowiedzUsuń
  16. Tykocin to takie małe dość urokliwe miasteczko. Niedaleko Tykocina znajdują się jeszcze Kiermusy - co jakiś czas odbywają się tam targi staroci oraz Pentowo - Europejska Wioska Bociania. Byłem tam kilkukrotnie, ale z pewnością też dlatego, że po prostu z Białegostoku jest blisko.

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo piękny jest Tykocin, a szczerze mówiąc jeszcze nigdy nie słyszałam o tej miejscowości - po prostu wstyd... a cocker-spaniel na zdjęciu cudowny i kochany;-) Jakbym swojego spaniela widziała;-P

    OdpowiedzUsuń

  18. Portal „ Tykociner” zaprasza do współpracy!

    Portal „Tykociner” to niezależna inicjatywa społeczna, której celem jest popularyzacja krajobrazu kulturowego Tykocina, a także zapoczątkowanie wielowymiarowej dyskusji na temat współczesnego kontekstu tego miasta. Zadaniem portalu „Tykociner” jest wywołanie głębszej refleksji na temat etosu współczesnej kultury małomiasteczkowej. Portal tworzą Tykocinerzy, a więc ludzie, którym Tykocin jest po prostu bliski, w których budzi emocje. Niezależnie od miejsca zamieszkania… Zapraszamy do kontaktu z naszą redakcją i nadsyłania różnorodnych refleksji związanych z Tykocinem!

    Zapraszamy do zajrzenia na nasz portal
    www.tykociner.net
    www.facebook.com/tykociner

    OdpowiedzUsuń

TOP