20.1.14

Wilno - raj dla wielbicieli detali

Kochani wielbiciele detali i z pozoru mało istotnych ozdóbek, możecie już zacząć szukać tanich biletów do Wilna*, bo mogę Wam obiecać, że będziecie zachwyceni!
Stolica Litwy jest kolorowa, piękna i pobudzająca wyobraźnię. Wszędzie coś! :)
Przy pięknej, słonecznej pogodzie i odpowiedniej godzinie, można poobserwować wesołą grę cieni na ścianach na ulicy Literackiej (Literatų g.). Mieszkał tu kiedyś Adam Mickiewicz a kilka lat temu ktoś wpadł na pomysł, aby ją ozdobić stosując różne nawiązania do literatury. Powstały małe dzieła sztuki, wywołujące uśmiech ;)
Jest ciekawie, różnorodnie i z pomysłem. Na dokładnie przejrzenie się eksponatom z przeczytaniem ich opisów potrzeba przynajmniej godzinę, ale myślę, że warto.
Kilka kroków dalej, kolejna ulica z ciekawymi motywami. Tym razem ze ściany sklepu z herbatami wychodzą wielobarwne czajniczki, imbryczki itp. naczynia.
Pokazywałam je także w poprzednim wpisie "Kolorowy weekend w Wilnie"
Warto spacerując rozglądać się uważnie, bo mieszańcy przykładają dużą wagę do drobiazgów, które nie są niezbędne, ale jednak uprzyjemniają codzienność.k
Z pierwszej wizyty kilka lat temu pamiętałam, że miasto było dość ponure, nie wiem więc czy tak się zmieniło przez ten czas czy wtedy ominęłam te najciekawsze miejsca?
Teraz miałam więcej czasu, więc wypatrywałam wszystkiego, na każdym kroku. Patrzyłam pod nogi, nad głowę i rozglądałam się na boki. Efekty są imponujące :)
Zdjęć mam bardzo dużo, więc długo je wybierałam, aby Was nie zanudzić, ale pokazać bogactwo tego miasta. Dawno nie byłam tak pozytywnie zaskoczona.
Widziałyśmy też mnóstwo pięknych sklepów, wysmakowanych witryn, a także urokliwych kawiarni, z których najbardziej zakochałyśmy się w tej.. paryskiej, która pojawi się na blogu przy innej okazji. Wilno ma w sobie coś, czego dawno nie miałam przyjemności widzieć. Połączenie porządku z nieładem, sztywnych zasad ze sztuką.
Taki mix doskonały, nadający zwykłemu miastu lekko bajkowy charakter.
 Zdjęcia zostały zrobione w różnych zakątkach Starego Miasta i bliskich okolic.
Myślę, że życie byłoby dużo piękniejsze, gdyby ludzie częściej "zawracali sobie głowę" takimi "bzdurkami" jak kolory, dekoracje, kwiaty, dodatki. Niewiele to kosztuje, poza kreatywnością, problemów nie zlikwiduje, ale może trochę poprawi humor w złe dni? :)

52 komentarze:

  1. Popieram! Wilno jest piękne pod każdy kątem. =)

    OdpowiedzUsuń
  2. byłam 2 razy w Wilnie,ale nie widziałam takich fajnych ozdób. chyba szłam innymi ulicami,albo wtedy ich jeszcze nie bylo.ostatnio byłam tam 4 lata temu,wiec pewnie sie sporo zmienilo.
    ale zdjęcia super,widac,ze pogoda dopisala :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba trochę pobłądzić po bocznych uliczkach, by te drobiazgi odnaleźć :)

      Usuń
  3. Też rozglądałam się za wileńskimi detalami, a sztuczna szczęka przykuła moją uwagę. Wilno to idealne miejsce dla osób, które lubią właśnie takie małe rzeczy zdobiące miasto :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pamiętam sztuczną szczękę u Ciebie i Ci jej trochę zazdrościłam ;)

      Usuń
  4. Magia, nie spodziewałam się, że może być tak pięknie dzięki detalom :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Skoro Wilno to miasto dla lubiących detale, to to jest moje miasto! Z resztą mam je na mojej liście i mam nadzieję, że kiedyś tam dotrę i będę tropić te śliczne detale. Takie rzeczy dodają miastu ( i naszemu życiu ) kolorytu, fajnie, że są ludzie którym chce się dbać o coś więcej niż własny dom. W Polsce też sporo takich inicjatyw ale niestety i wandali sporo, którzy czerpią głupią i niezrozumiałą jak dla mnie przyjemność z niszczenia otoczenia. Wilno z Twoich zdjęć to taki "inny świat", rysunek z trzeciego zdjęcia od końca mogłabym powiesić u siebie na ścianie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mi się on bardzo podoba, jest taki pozytywny i lekko marzycielski, nie? :)

      Usuń
  6. Wilno jest i w moich planach podróżniczych... piękne miasto!

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak zawsze świetnie chwytasz okiem najlepsze kąski.
    Słyszałam że Wilno jest piękne, i że wycieczki są niedrogie i powiem szczerze, po Twojej relacji nabrałam ochoty jeszcze większej na odwiedziny. Nie ma co się ociągać, tylko zaplanować solidnie to muszę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ceny są naprawdę bardzo przyjazne dla każdego, nawet najbardziej przeciętnego portfela!

      Usuń
  8. Po tym wpisie mam ochotę się spakować i natychmiast tam przenieść. Nigdy nie myślałam, ze Wilno jest takie urokliwe

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest, szczególnie w słoneczne dni! I mają najlepsze lody jakie do tej pory jadłam!

      Usuń
  9. Super detale wybrałaś :)
    Babcia z torebką z Mc Donalds mega :)
    Chętnie wybrałabym się do Wilna. Nie jest takie drogie, jak inne metropolie..
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dojazd z Warszawy jest naprawdę tani a ceny na miejscu baaaaardzo przyjazne!

      Usuń
  10. Fakt, detale to fajna sprawa i może następnym razem (kurde, ale już sama nie wiem czy mam siłę dawać stolicy Litwy piątą szansę:P) bardziej się na nich skupię.

    OdpowiedzUsuń
  11. ja niestety pamiętam tylko zapyziałe Wilno z czasów komuny
    dobrze, że teraz sobie powetowali

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zmieniło się bardzo, ja je pamiętam sprzed ponad 13 lat i różnica jest wielka!

      Usuń
  12. po raz kolejny potwierdzasz mnie w przekonaniu, że w Polsce nie jest tak kolorowo... chyba nawet ostatnio u Ciebie o tym pisałam :) a tu kolejny taki detalowo-barwny post! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj zależy, jakbyś przejrzała moje posty z Polski, to prawie wszędzie coś udaje mi się wyszukać :)

      Usuń
    2. Masz więc pewnie bardziej spostrzegawcze oczy ode mnie ;)
      Choć nie mogę powiedzieć, żebym swojego kraju pod względem krajoznawczym nie lubiła :) Lubię i to bardzo, tylko gdzieś wiecej tej szarości widzę. Może dlatego, ze u nas mniej słońca ;)) Heh, jakos sobie to muszę tłumaczyć ;)

      Usuń
  13. Urzekły mnie te detale i faktycznie jak pisze Agnieszka powyżej jakoś u nas nie znajduje tyle ciekawych detali a może za granica jesteśmy bardziej spostrzegawczy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę że u nas niestety nie przykłada się do tego większej wagi, nie licząc większych miast, bo np Poznań bardzo mi się z detalami kojarzy

      Usuń
  14. Rewelacja, pokazałaś mi rzeczy, których nie znałam. Byłam tam lata temu i koniecznie muszę wrócić, bo wspomnienia mam doskonałe. Dziękuję za odkrycie przede mną tego miasta na nowo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto, naprawdę, myślę, że Tobie akurat się spodoba na pewno!

      Usuń
  15. Dziękuję za tę fotorelację i ciekawe komentarze. Do Wilna jeszcze nie dotarłam, ale wszystko przede mną. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo ciekawe te dekoracje, tez lubię takie detale miejsc, one tworzą klimat jedyny w swoim rodzaju!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, dzięki nim nawet podobne do siebie miejsca nabierają charakteru!

      Usuń
  17. Niestety w Wilnie jeszcze nie byłem ale przecież jeszcze wszystko przede mną. Bardzo fajne zdjęcia. Gratuluję spostrzegawczości, bo pewnie niektóre perełki trudno było wypatrzyć.
    Pozdrawiam,
    Jacek Pastuszko

    OdpowiedzUsuń
  18. Ojej, ostatnio po wizycie we Lwowie po głowie chodzi mi Wilno. Usłyszałam, że jednak.. niezbyt warto.. a tu proszę! Wręcz odwrotnie! Piękne miejsca znalazłaś. Jadę! Na wiosnę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem kto i dlaczego powiedział, że nie warto, ale lista moich powodów dla których warto jst naprawdę długa, więc polecam!

      Usuń
  19. Jeszcze mnie tam nie było, ale widzę, że musze i chcę nadrobić :-) Starsza pani z torebką McDonalda - Hit!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak to zauwazyła Kasia nA Rozdrożach - ta Pani prawie jakby spod ręki Banksy'ego wyszła ;)

      Usuń
  20. Uwielbiam gdy takie właśnie małe elementy, detale, dodają miejscu szczególnej atmosfery i dzięki czemu zyskują tak szczególnej magii :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Odpowiedzi
    1. Jest fajna, na zdjęciach jest naprawdę jej malutka część!

      Usuń
  22. Hahahaha, te zęby będą mnie cieszyć do końca dnia :D piękne zdjęcia pięknego miasta :) bardzo interesujące graffiti, w ogóle ci ludzie są kreatywniejsi od niektórych "artystów" z zachodu ;P Pozdrawiam gorąco!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zachód, wschód, wszystko jedno, jeśli ktoś ma pomysł, to z każdego miasta można zrobić piękne i oryginalne miejsce :)

      Usuń
    2. Masz rację :) W każdym zakątku świata można natrafić na perełki :) Powodzenia w dalszym ich wyłapywaniu! ;)

      Usuń
  23. Piękne prace Łowco Detali!!! Super pomysł i wykonanie ;);)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  24. Coś wspaniałego! Pięknie uchwyciłaś te detale i je ze sobą zestawiłaś. Pewnie trudno się nie uśmiechnąć, gdy gdzie nie spojrzysz, kryją się takie małe skarby. :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Możesz polecić jakieś niedrogie miejsce na obiad?

    OdpowiedzUsuń

TOP