25.4.14

Most Karola - jeden z symboli czeskiej Pragi

Most Karola jest niewątpliwie jedną z głównych atrakcji Pragi. Zawsze pełen turystów, od wczesnego rana aż do późnego wieczora tętni życiem i rozmowami.

Nie ma chyba osoby, która będąc w stolicy Czech chociaż na chwilę by tam nie dotarła. Pomimo tłumów, most ma swój klimat, którego nie można mu odmówić.
Według Wikipedii most ma prawie 516 m długości i ok. 9,50 m szerokości i spoczywa na 15 filarach. Ozdobiony jest licznymi posągami świętych i kilku ważnych osób np. cesarza Józefa II. Wszystkie rzeźby są piękne i niesamowicie wyglądają na tle nieba.
Najpopularniejsza jest postać Św. Jana Nepomucena, prezbitera, który w roku 1393 został strącony z tego mostu do Wełtawy. Pięć gwiazd wokół jego głowy symbolizuje pięć cnót męczeńskich a o tym przykrym wydarzeniu informuje pamiątkowa tablica. 
Tam gdzie są turyści - można zarobić o chyba wie o tym każdy. Dlatego na moście każdego dnia można spotkać innych artystów - malujących, rysujących, grających, śpiewających, tańczących. Dbają o swoje interesy, jeden z muzyków pogonił pana, zrobił mu kilka zdjęć a nie wrzucił żadnych w zamian pieniędzy do kapelusza.
Ja, jeśli robię zdjęcie, zawsze coś wrzucam, tak dla przyzwoitości ;)
Muszę przyznać, że widok z mostu jest naprawdę ładny i pomimo tłumu warto się po nim przejść. Polecam jednak pilnować torebki i portfele, bo złodziei wielu.
Dla mnie Most Karola jest przede wszystkim drogą prowadzącą do mojej
 ulubionej dzielnicy Pragi jaką jest Malá Strana, o której pisałam już kilka razy:

Raz wybrałyśmy się na spacer wczesnym rankiem, w dzień powszedni. To jest dobry czas na Most Karola, ponieważ większość wycieczek jeszcze nie dotarła, są wtedy na rynku ;) Lubię ten most, chociaż nie darzę go jakiś szczególnie ciepłym uczuciem, bo są w Pradze miejsca ciekawsze. A jakie jest Wasze zdanie na ten temat?

44 komentarze:

  1. raz udało mi się zobaczyć Most Karola bez takiej liczby turystów.. jak pojechaliśmy do Pragi PolskimBusem i już o 7.00 byliśmy na Moście. Nie było straganików, turystów, tylko jedna Młoda Para robiące sobie zdjęcia ślubne :) z drugiej strony to fajne, jak miejsce tętni miejskim życiem!

    OdpowiedzUsuń
  2. w Pradze byłam jedynie przejazdem.musze sie tam kiedys wybrac w koncu, bo widze,ze warto :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Cudowne widoki <3 Byłam kilka lat temu, ale teraz chciałabym powtórzyć spacer o poranku. Uwielbiam miasto o tej porze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fakt, rankiem jest specyficzne światło plus ten brak ludzi...

      Usuń
  4. Wieczorem na moście też jest troszkę mniej ludzi, ale w południe ich ilość rzeczywiście przechodzi ludzkie pojęcie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, człowiek przy człowieku drepcze sobie powolutku ;)

      Usuń
  5. marzy mi się ten most o wschodzie słońca, czytaj. bez tłumu....

    OdpowiedzUsuń
  6. Bradzo lubie to miejsce w Pradze...czesto przez niego przechodzilam, Mala Strana tez jest moja ulubiona...zawsze cos na nim sie dzieje, jest gdzie oko zatrzymac...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, dużo miłych zakątków ma Mala Strana, urokliwe miejsce!

      Usuń
  7. Uwielbiam Pragę i uwielbiam Most Karola. Ostatnio wybrałam się tam około 4 rano (w nadziei na brak tłumów i ładne zdjęcia), ale zamiast turystów spotkałam tłumy... dealerów, proponujących mi coś na poprawę humoru. Chyba nie wyglądałam wtedy najlepiej :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Piękna ta Praga. Chętnie wybrałabym się tam jeszcze raz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto! :) Mam wrażenie, że Praga jest coraz piękniejsza

      Usuń
  9. Ostatnie zdjęcie już dużo bardziej zachęcające.. bo po drugim pewnie bym z mostu zawróciła.. a już niemal na pewno nic bym na nim nie zobaczyła. Tłumy są straszne...
    Most rzeczywiście piękny, romantyczny...

    Ps. Zapraszam na konkurs do mnie (saabway blogspot com). Będzie mi niezwykle miło, jeśli podzielisz się jakimś foto - podrózniczym wspomnieniem!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zalatana ostatnio jestem, dopiero zobaczyłam info o konkursie...

      Usuń
  10. O tak most Karola, to must to see w Pradze :) Kiedys nawet mialam plan oswiadczyc sie tam mojemu mężowi :) na szczescie w tym dniu strasznie padalao i tego nie zrobilam :) heheheh :) tym samym doczekalam sie jego oswiedaczyn :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Niedawno po nim spacerowałam - ma w sobie to coś, zwłaszcza o zachodzie słońca i wieczorem - cuć jakąś magię... Ale prawdziwą magię poczułam na Malej Stranie wieczorem - byłam nią zachwycona! :)))
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Byłam tam pół roku temu. Piękne wspomnienia!

    OdpowiedzUsuń
  13. Mnie zdecydowanie przerażają te tłumy przedzierające się przez most na drugą stronę rzeki. Traci przez to część swojej magii. Ale z przyjemnością wybrałabym się na spacer po tymże moście poza sezonem i jeszcze najlepiej wieczorem
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A żeby tego było mało, to tłumy są zupełnie niefotogeniczne!!! ;)

      Usuń
  14. Cudowne miejsce, zaraz mi sie skojarzył nieco lepiej mi znany most Aniola - "Ponte San Angelo" w Rzymie i bardzo podobna atmosfera :)

    OdpowiedzUsuń
  15. O tak , uważam , że Praga to jedno z najpiękniejszych miast świata!

    JK

    OdpowiedzUsuń
  16. Jak tamtędy szłam koło pierwszej w nocy to most wyglądał tak, jak na ostatnim zdjęciu, a dodatkowo miasto nocą robiło wrażenie. Za to, jak byłam ostatnim razem, to przechodząc pod mostem zauważyłam korek. Część mostu była odnawiana, więc przejście było zwężone, w pewnym momencie ludzie po prostu stanęli i nie można było się ruszyć w żadną stronę, a z każdego brzegu napierał tłum. Po jakichś dziesięciu minutach przyjechała policja i zajęła się tym.

    OdpowiedzUsuń
  17. To prawda, sa w Pradze miejsca ciekawsze, ale sam most tez jest piekny, choc astysci i sprzedawcy tam zarabiajacy niezbyt przyjacielsko nastawieni do spacerowiczow.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację, przy nas ostro gonili tych, co żałowali napiwków!

      Usuń
  18. Tararam, Mosta Karola! Szczególne miejsce, W Pradze zdarzyło mi się być kilka razy, dwa pamiętam szczególnie. Najpierw wyjazd z grupą ze studiów, a kilka lat później w sylwestrową noc przyjęłam tam oświadczyny :D

    OdpowiedzUsuń
  19. Pragę bardzo lubię.
    Jednym z moich celów jest by mieć tam mieszkanie, i móc w każdej chwili wyskoczyć i pomieszkać, spotkać się z ludźmi z całego świata.
    Z Pragą mieliśmy kiedyś fajny numer związany,
    wybraliśmy się z dziewczyną na kilka dni. zabookowaliśmy apartament niedaleko od centrum, i ku naszemu zdziwieniu, po przyjechaniu na miejsce, nasz apartament był zajęty.
    Firma która się pomyliła, by zadość uczynić nam, dała do dyspozycji absolutnie rewelacyjne dwupoziomowe mieszkanie z widokiem na Hradczany, zaraz obok tańczącego domu. Bez dopłaty

    to było fantastyczne przeżycie.

    Tez lubisz Pragę, pewnie maja w tym udział i sami Czesi, bo to ludzie ciekawi,
    a Co z innymi rejonami Czech, czy tez odwiedzasz?

    Pozdrowienia
    Tomek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pięknie! Fajna zamiana! Czech nie znam niestety, poza Pragą nie byłam jeszcze nigdzie. Za duży ten świat :)

      Usuń
  20. Ja bym chciała zobaczyć to miejsce o wschodzie słońca w porannej mgle. To chyba kwestia fotografii, które widziałam kiedyś z cudownie tajemniczą atmosferą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja widziałam w wieczornej mgle zimą most i Hradczany, zero ludzi, czad absolutny!!

      Usuń
  21. Uwielbiam Pragę. Byłam już kilka razy i znów się wybieramy. Rewelacyjne fotki. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  22. Praga jest rzeczywiście perłą w Czechach. Warto tam pojechać w okresie zimowym, kiedy są jarmarki świąteczne i liczba turystów niższa niż latem.

    OdpowiedzUsuń
  23. Kiedy bylas w Pradze? to aktualne zdjecia? :) pytam, bo widze brak klodek na moscie na Twoim zdjeciu. Nie ma juz tam ani jednej? :((

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłam w maju 2012. Mi kłódek akurat nie brakuje, nie lubię tej mody...

      Usuń

TOP