11.9.14

Toruńska Starówka. Prawie jak z bajki

W Toruniu po raz pierwszy byłam 3 lata temu i zakochałam się od pierwszego wejrzenia.  Uważam, że Starówka w tym mieście należy do najpiękniejszych w Polsce. Jest fantastyczna. Ma różne oblicza, ale dziś chciałabym się skupić na tym, które lubię najbardziej - bajkowym.
  Czerwona cegła przełamana pastelowymi odcieniami kamienic, ozdobiona zielenią i kwiatami.
Gdzie nie spojrzeć - pies albo kot, leniwie wygrzewające się na słońcu. Pełen turystów Rynek, a obok puste i spokojne boczne uliczki i światło rzucające tajemnicze cienie na obdrapane mury.
 Poukrywane w zaułkach sklepiki z najsławniejszym przysmakiem - piernikami na wiele sposobów.
Błądząc bez mapy po Starym Mieście szukam zawsze detali i niespodziewanych atrakcji. Uwielbiam małe, ceramiczne ludziki na które łatwo trafić obserwując uważnie otoczenie.
Kolorowe figurki możemy znaleźć w kilku miejscach. Są mieszczanie schowani w niszach muru na ulicy Podmurnej, są aniołki na ulicy Szczytnej, są też czytelnicy siedzący w oknach.
Warto rozejrzeć się za nimi samodzielnie, wiele razy potrafią pozytywnie zaskoczyć. Są one turystyczną atrakcją, na nieco mniejszą skalę niż wrocławskie krasnale, ale równie przyjemną.
  Lubię nieśpiesznie spacerować, podziwiać kształty i odcienie budynków, radosne murale.
Zabytków w Toruniu jest dużo (Ratusz Staromiejski, Dom Mikołaja Kopernika, Dwór Artusa, Bramy do miasta, Krzywa Wieża, Katedra, kościoły i inne), ale zawsze trzeba znaleźć czas na zwykłe życie ulicy, na obserwowanie mieszkańców, dzieci bawiących się na małych podwórkach.
Jest w Toruniu coś magicznego, coś ulotnego, coś co trzeba poczuć, bo trudno to opisać.
Jest w Toruniu cukiernio-lodziarnia Lenkiewicza. Istniejąca od 1945 roku firma ma w ofercie lody, po które niektórzy potrafią stać pół godziny w kolejce - ja też należę do tej grupy, będę stała zawsze, nawet w deszczu, bo są wyśmienite a stosunek jakości do ceny jest genialny. Przy stoliku można zamówić tez smaczną kawę i bardzo dobre, niedrogie ciasta.

W czasie naszej wizyty w te wakacje kościół Św. Trójcy na Rynku Nowomiejskim otoczyły... ptaki, latając dookoła wieży w tę i z powrotem jak szalone. Widok wspaniały i zachwycający.
Jak dobrze się człowiek rozejrzy to ptaka i na błękitnej ścianie pracowni artystycznej znajdzie.
Miałam kupiony bilet za 4zł do Torunia na czerwiec, ale niestety przegrałam z budzikiem. Bardzo długo żałowałam, że nie zmusiłam się by wstać i nie pojechałam. W sierpniu znalazłam wcześniej zapomniane 40zł  i postanowiłam wydać je na dobry cel, czyli na spontaniczny bilet do Torunia :)
 Było pięknie i klimatycznie jak zwykle. Trochę słońca, trochę deszczu, pyszne jedzenie i ta soczysta, letnia zieleń. Kilka niespodzianek, bajkowa atmosfera i masa dobrych wspomnień. 

A Wy, jakie oblicze Torunia lubicie najbardziej?

49 komentarzy:

  1. Zdjęcie ptaków krążących nad kościołem - moje ulubione w tym wpisie :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. widzę, że trzeba odwiedzić... :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pieknie, bajkowo i te laleczki wszedzie, to ma swoj urok :)
    Ja w Toruniu bylam ze sto tysiecy lat temu. Glupio, bo w koncu mieszkalam nie tak daleko od niego. Teraz bedzie trudniej sie wybrac

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na szczęście Toruń nigdzie się nie wybiera i poczeka na Ciebie cierpliwie :D

      Usuń
  4. "Jest w Toruniu coś magicznego, coś ulotnego, coś co trzeba poczuć, bo trudno to opisać." Trudno się z tym stwierdzeniem nie zgodzić. Uwielbiam Toruń. Nie. Ja kocham to miasto. Jest niesamowite. Lubię klimat tego miasta. Kamieniczki. Wąskie uliczki. I zazdroszczę koleżance, że będzie tam studiować.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie! Myślę, że to przyjemne miasto do mieszkania! Wszystko jest a przy tym dosć kameralne

      Usuń
  5. wszystko mi sie podoba!!! przesympatyczne miasto! musze tam sie wybrac!

    OdpowiedzUsuń
  6. Wspaniale i zachwycająco, faktycznie bardzo bajkowo!

    OdpowiedzUsuń
  7. Najbardziej lubię nocny Toruń. Spacer mostem nad Wisłą, podziwianie oświetlonej starówki, przedstawienia przy multimedialnej fontannie... Oj tak, zdecydowanie to moje ulubione oblicze Torunia ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Choć mieszkam już w Toruniu od roku spacer między starymi kamienicami za każdym razem jest niesamowitym relaksem i przyjemnością. Pozdrawiam serdecznie, ciekawy blog.

    OdpowiedzUsuń
  9. Nigdy nie miałam przyjemności być w Toruniu, czego bardzo żałuję. Pięknie tak musi być, mam nadzieję, że kiedyś będzie mi po drodze!

    OdpowiedzUsuń
  10. ach jak pięknie .. zdjęcie z wieżą i ptakami fantastyczne ....

    miałem być w Toruniu 10 dni temu ale los temu nieszczęśliwie przeszkodził ... może kiedy odwiedzę Polskę ponownie

    OdpowiedzUsuń
  11. Lubię Toruń! Szkoda, że dawno nie byłam

    OdpowiedzUsuń
  12. A ja od tak dawna sie tam wybieram .. Ale tym razem mam juz bilet na 24-godzinny wypad do Torunia podczas listopadowego wyjazdu do Polski. Nareszcie :) Dobre i tyle.
    A najbardziej podobaja mi sie chyba te laleczki , no i na lody nie omieszkam pojsc choc to i listopad bedzie :)
    Pozdrawiam serdecznie i dzieki za przydatne piodpowiedzi
    Nika
    PS Pozwolilam sobie udostepnic linl do twego wpisu na blogu u mnie na fanpagu mego bloga.
    https://www.facebook.com/notatkiniki?ref=hl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spokojnie, usiądziesz w środku, zamówisz ciepłe picie to i lody się skomponują :) Na chłód polecam u nich pyszną szarlotkę na ciepło z kulką lodów, smak idealny :)

      Usuń
  13. W Toruniu byłam przeszło 20 lat temu. Oj chętnie odwiedziłabym znowu to piękne miasto. Bardzo klimatyczne zdjęcia. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  14. bardzo chciałabym zawitać kiedyś do Torunia...

    OdpowiedzUsuń
  15. Toruń pokazany z bardzo ciekawej perspektywy. Większość turystów oglądała najbardziej znane zabytki, a tym czasem w pustych, bocznych uliczkach, też można znaleźć coś ciekawego. Bajkowy świat. Super artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo piękny rynek może kiedyś w moim życiu tam pojade :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Tak, tak, tak! Toruń zdecydowanie ma coś w sobie. :)
    Mnie też urzekły te małe figurki porozmieszczane w różnych miejscach, ale tych, które ty znalazłaś to nie kojarzę. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ich jest bardzo dużo, jak szukałam w necie to też widze, że część ominęlam :)

      Usuń
  18. O tak jest tam pięknie :) Będąc tam dowiedziałam się ,że nad Wisłą właśnie w Toruniu w roku 1969 roku były kręcone sceny do filmu "REJS" . Jest tam pełno zdjęć i gdzieniegdzie można zobaczyć na murach dialogi z filmu , a także wybrać się na rejs po Wiśle , tylko szkoda ,że bez KO- wca:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Przepiekne i do tego zabawne zdjęcia! :) To miasto jest ciągle na mojej liście: to be! Az wstyd, że jeszcze nie zrealizowałam tej wycieczki! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie byłam jeszcze, ale mam w planie jeszcze w tym roku.

    OdpowiedzUsuń
  21. Dziwię się, że tak wiele osób jeszcze nigdy nie hyło w Toruniu, albo było tu wieki temu. Cieszę się, że moja mam w pewnym momencie mojego decyzję, że przeprowadzamy się do Torunia :) lode od Lenkiewicza najlepsze w całej Polsce (zdarza mi się też czekać w kolejce aby zamówić moje ulbione smaki, któtych później nie mogę dojeść bo gałki są przeogromne), pizza "Picollo" małej pizzerii, która też jest od lat na Strówce i od otsarcia do zamknięcia zawsze trzeba wystać swoje w kolejce :), panorama Starówki nocą oglądana z drugiego brzegu Wisły, spacer Bulwarem Filadelfijskim, Festiwal Świateł "Skyway" ( Toruń jest jedynym miastem w Polsce, w którym można zobaczyć zapierające dech w piersiach iluminacje świetlne - filmki można zobaczyć na youtube.com). O tym miejscu mogę pisać, pisać i pisać ale to trzeba zobaczyć na własne oczy. Mam nadzieję, że kogoś zachęckłam do przyjazdu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tez mam nadzieje, że wspólnymi siłami kogoś uda nam się wysłać do Torunia :)

      Usuń
  22. Agnieszko,

    Na Twoich zdjęciach Toruń wygląda JAK Z BAJKI, a nie jak prawie jak z bajki;). W Toruniu wstyd się przyznać, ale ostatni raz byłam chyba z 18 lat temu, widzę że wiele się od tego czasu zmieniło. Natomiast moi rodzice uwielbiają to miejsce i obowiązkowo co sezon jadą tam na chociaż jeden weekend. W przyszłym roku mam zamiar zwiedzać zamki krzyżackie, więc może dobrym pomysłem byłoby pojechać przez Toruń:).

    Miłego weekendu!

    Ania

    OdpowiedzUsuń
  23. Cudne zdjęcia. Lubię Toruń, kojarzy mi się z dzieciństwem i okresem nastoletnim, ale także z dużym wyborem smaków lodów oraz naleśnikami z bananem, miodem i orzechami - miałam okazję takowe spróbować w tym właśnie mieście:)

    OdpowiedzUsuń
  24. Toruń jest taki śliczny. Byłam jedynie raz, ale niezwykle miło wspominam. Bardzo chciałabym, żeby jakoś niedługo 'stanął' mi na drodze.

    OdpowiedzUsuń
  25. Spedzilem wiele czasu w Toruniu.Swietne miasto pod katem historyczno-kulturalno-klubowym

    pozdrawiam
    GlobChris
    www.poznajsmakpodrozy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  26. (Prawie) każde miejsce może być piękne i malownicze. Wystarczy dobre oko i trochę wrażliwości. :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Przeczytałam wpis o Toruniu i przypomniał mi się mój ostatni pobyt w tym mieście 10 m-cy temu. Widzę, że chodziłyśmy tymi samymi ścieżkami. Toruń ma przepiękną starówkę. Najbardziej zachwyciły mnie anioły, które przysiadły na parapetach okien i kolorowe figurki mieszczan ukryte w zaułkach starówki.

    OdpowiedzUsuń
  28. Twój blog jest niesamowity, gratulacje za kawał dobrej roboty :D
    ja ostatnio byłem w chorwacji.. zastanawiam się czy tam nie zamieszkać

    OdpowiedzUsuń
  29. Mam bardzo podobne odczucia do Twoich. Dla mnie to miasto detali. Gdzie się nie rozejrzysz tam zawsze coś. Te coś znajduje się wszędzie. Nad Tobą, obok Ciebie. Warto to zauważać, bo jest to ładne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, uważność potrzebna, żeby nie ominąć... :)

      Usuń
  30. Nie znam zupelnie, ale bardzo pozytywnie odbieram:)

    OdpowiedzUsuń
  31. Całe życie miałem sentyment do Torunia. Już dobre kilka lat minęło od zakończenia studiów ale ja wciąż z przyjemnością wspominam to miasto :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Chyba odwiedziliśmy to miasto w podobnym czasie :)
    Starówka faktycznie zachwyca swoim wyglądem. Warto jednak wypożyczyć rowery miejskie (za marne grosze) i zwiedzić nieco więcej Torunia :)
    http://simplywe.pl/jedyna-w-swoim-rodzaju-interaktywna-wycieczka-po-toruniu/

    OdpowiedzUsuń

TOP