26.6.15

Czy warto wybrać miejscowość Nidri na Lefkadzie?

Port w Nidrii Lefkada
Jak wspominałam w poprzednim wpisie, w czasie pobytu na Lefkadzie zdecydowałyśmy się spać w miejscowości Nidri, co w komentarzach wywołało pewne kontrowersje. Opowiem Wam nieco więcej o tym miejscu, o jego wadach i zaletach. Nam się podobało, ale jak wiemy, gusta są różne.
Port i promenada spacerowa w Nidrii Lefkada
Nidri położone jest na wschodnim wybrzeżu wyspy, jakieś 17 km na południe od stolicy, miasta Levkas. To najpopularniejsza turystyczna miejscowość, więc wiadomo, że trochę komercji tam się wdarło, ale nie zgodzę się z opinią, że to "czysta komercja". Centrum stanowi główna ulica, która w sezonie zamienia się w zamknięty dla ruchu deptak oraz promenada z niedużym portem. Są tawerny, sklepy, bary, kawiarnie. Można kupić brzydkie pamiątki z Chin, ale nie brakuje też ładnych przedmiotów.
Promenada spacerowa w Nidri
Nie ma dużych hoteli - bloków, tylko miłe dla oka, niskie domki. W tle widać zielone góry, z drugiej strony wodę. Naganiaczy owszem spotykałam, ale nikt nie był nachalny czy nieprzyjemny, zazwyczaj "naganianie" ograniczało się do grzecznego "hello" albo pytania "czy mogę zaoferować naszą ulotkę?".
Port w miejscowości Nidri Lefkada
Port jest kameralny, ale zarazem "pod ręką" są wszystkie związane z nim atrakcje - to tutaj zaczyna się większość wycieczkowych rejsów, odpływają promy na Meganisi, koncentruje się życie nocne. W Nidri są liczne sklepy spożywcze a także supermarket.  My większość zakupów robiłyśmy jednak w niedużym sklepiku, prowadzonym przez przemiłą rodzinę, prawie na końcu miejscowości.
To bardzo serdeczni ludzie, oferujący w dobrej cenie najlepsze pomidory, tzatziki, wino i słodkiego arbuza a do tego zawsze miłe słowo i szczery uśmiech. Podobnie jak pani w pobliskiej piekarni, jak pan ze sklepu z pamiątkami z drzewa oliwnego, sprzedawczyni w K&G Gits, chłopak z wypożyczalni motorówek, miła dziewczyna z małego marketu poznana na przystanku autobusowym, którą spotykałyśmy później wiele razy, zawsze wymieniając się jakąś małą uprzejmością. Tak, małych uprzejmości w Nidri było mnóstwo.
Lefkada miejscowość Nidri
Miejsce może być turystyczne, mogą w sklepach wisieć kiczowate szmaty i krzywe breloczki, mogą je szpecić liczne reklamy, wypożyczalnie samochodów i sezonowe biznesy, ale ludzie dla mnie są podstawą. A ludzi w Nidri spotykałyśmy wspaniałych. Serdecznych, otwartych, komunikatywnych i wyluzowanych. Musicie wiedzieć, że łatwo wpadam w złość, złoszczę się, tupię. Na Lefkadzie byłam za to oazą spokoju.
Lefkada miasteczko Nidri
Nie wkurzało nas nic, od rana do nocy chodziłyśmy uśmiechnięte i zadowolone, co zawdzięczamy miejscowym. Od wakacji na Lanzarote w 2009 roku nie zdarzyło mi się tak wypocząć i zrelaksować. Plaża w Nidri jest nieduża, wąska, co może być istotną sprawą dla plażowiczów. Lubiłam czasem chodzić po bocznych uliczkach, już mniej turystycznych, spokojniejszych.
Miejscowość Nidri Lefkada atrakcje dla dzieci
Zawsze znalazłam jakieś przyjemne zakątki, domki, pachnące kwiaty, kota wylegującego się na palącym w południe słońcu.  Jadłyśmy w kilku miejscach w centrum miasteczka, ale zakochałyśmy się tylko w dwóch (nie liczę kawiarni Di Paris o której wspominałam tutaj).
Miasto i port Nidri Lefkada
Jeśli będziecie w Nidri, musicie odwiedzić lokal o wdzięcznej nazwie Obelix Grill House, prowadzony przez Polkę Izę i Jej greckiego męża. Mogę z całą pewnością powiedzieć, że Iza jest najmilszą rodaczką, jaką miałam okazję poznać za granicą. Uśmiechnięta, pozytywna, otwarta, skromna. Serwująca pyszne jedzenie, przyrządzane przez męża, dobrej jakości, ze składników wiadomego pochodzenia. Mięso jem sporadycznie, ale chicken gyros w Obelixie jest tak smaczny i podany w tak pozytywnej atmosferze, że nie chciałam i nie mogłam go sobie odmawiać.
Lefkada gyros restauracja Obelix Polka Iza
Po kilku wizytach czułyśmy się w Obelixie jak w czasie wizyt u starych znajomych. Lokal sąsiaduje z wypożyczalnią AVIS. Jeśli tam pójdziecie, to pozdrówcie Izę od Agi, Sylwii i Justyny! Drugim miejscem jest restauracja Toms Seaside, położona przy plaży, kilka kroków od portu. Jest tu cicho, spokojnie, nastrojowo. Wieczorami, gdy słońce chowa się za górami robi się pięknie.
Nidri Lefkada polecane restauracje Tom's
Spodobało nam się tam od pierwszej wizyty i chętnie wracałyśmy. Ujęła nas obsługa, szalenie profesjonalna, kulturalna i troskliwa. Karta jest krótka, z wyraźną informacją, jakie dania są na bazie produktów mrożonych, a jakie świeżych. Codziennie są także dania dnia, takie jak musaka czy ryby, które udało się złowić rano. Za każdym razem wyśmienite, ładnie podane. Na deser po posiłku dostawałyśmy melona i słodkie wino deserowe. Czułyśmy się tam fantastycznie, polecamy!
Port i miejscowość Nidri lefkada restauracja Tom's
Nie twierdzę, że Nidri jest najpiękniejszą miejscowością na świecie, ale ma w sobie coś, co poruszyło nasze serca. Rano wstawałyśmy uśmiechnięte, ciesząc się na czekające nas przeżycia i spotkania, za to wieczorami zasypiałyśmy jak niemowlaki, wypoczęte i radosne. Ostatniego dnia smutek wisiał nad nami jak chmura, bo nie chciałyśmy wyjeżdżać. Zawsze się wówczas okazuje, że chodzi o ludzi, nie o miejsca.
Nidri wieczorem
Lubiłyśmy nasze spacery do centrum, zakupy w ulubionym sklepie, posiłki w zaprzyjaźnionych już knajpach, czas spędzony w porcie.  Brakuje mi tego w Polsce i czuję, że na Lefkadę kiedyś wrócę. W Nidri jest co robić. Małe, senne mieściny mają swój niezaprzeczalny urok, ale mi trochę komercji nie przeszkadza.
Nidri Lefkada wodospady
W odległości dłuższego spaceru od centrum, znajdują się ładne, rześkie wodospady. Według mnie warto wybrać Nidri jako bazę wypadową na zwiedzanie wyspy. Jest skomunikowana ze stolicą, bez problemu można wynająć samochód, zrobić zakupy, wynająć apartament w dobrej cenie, zjeść pyszne jedzenie w jednej z miłych knajp, wykupić rejs, pobawić się wieczorem. Wiem, że nie każdemu musi taki klimat odpowiadać, ale myślę, że teraz każdy już sobie odpowie, czy warto.
Wodospady w Nidri na Lefkadzie

1. Zgadza się, na Lefkadzie są niesamowicie mili i życzliwi ludzie. Kiedy okazało się, że nie mamy pojęcia, gdzie znaleźć część do silnika jachtu, spontanicznie w poszukiwania zaangażowała się obsługa kilku okolicznych tawern. Skrzyknęli się, podzwonili i znaleźli! To było niesamowite.

1. Słyszałam kilka takich historii i upewniam się w tym, że to fajni ludzie są :-)

2. Nie wygląda to miejsce na pożarte przez komercję. Już sam fakt, że nie ma wielkich hoteli jest bardzo pozytywny. Spowodowane jest to na pewno tym, że Grecja jest na terenie sejsmicznym, nie zmienia to faktu, że brak molochów dla krajobrazu jest tylko korzystny.

3. Widzę, ze podzielisz wkrótce mój entuzjazm do greckich wakacji😄w każdym razie jesteś na dobrej drodze😄

4. Naprawdę przekonujesz, że mało znana Lefkada jest piękna i warta zobaczenia!!! :)

5. Mnie przekonało to miasto tym kebabem z frytkami w środku :) - ładne zdjęcia i panoramy :)

6. Jak dla mie to miasteczko ma naprawdę swój klimat, wraz z kameralnym portem, zatoką otoczoną górami i serdecznymi ludźmi, o których piszesz - bo to oni sprawiają, że zapamiętujemy właśnie to miejsce :)

Pozdrawiam cieplutko!

7. Ale tam cudowanie! Chcę tam pojechać:)

8. Dzień dobry,
    świetny blog, dużo przydatnych informacji o Lefkadzie, lecimy za 2 tygodnie :)
    czy mogę dostać jakieś bliższe namiary na ten rodzinny minimarket? na końcu miejscowości, może jakieś charaketrystyczne miejsce w okolicy?

1. Podaj maila, udało mi się wyhaczyć go na googlemaps:)