21.7.16

Rodzaje kaw w Portugalii - jak zamówić odpowiednią?

Portugalska kawa galao
Portugalia to wymarzone miejsce dla miłośników dobrego jedzenia. Na blogu pojawiło się kilka wpisów o kuchni portugalskiej, ale ciągle czegoś mi brakowało. Musicie bowiem wiedzieć, że to kraj słynący nie tylko z ryb, pysznych babeczek z Belem, doskonałego wina, ale też... kawy. To właśnie kawa jest w Portugalii najważniejszym akcentem poranka. W tym zakątku nad Atlantykiem każdy kawosz poczuje się jak w raju! Dziś przewodnik po rodzajach kaw, jakie spotkacie w Portugalii.
Pastelaria w Lizbonie
Portugalczycy piją kawę (café) często, dlatego nie jest droga. Gdzie ją piją? W małych kawiarniach, które można spotkać praktycznie na każdym kroku. Są one stałym elementem miejskiego krajobrazu. Wnętrza są zwykle proste, niewyszukane, a często wręcz skromne aż do bólu (chociaż bywają też eleganckie i wytworne). Pachną kawą, budyniem i cynamonem. Szybkie złożenie zamówienia, kilka łyków na stojąco, parę zdań wymienionych z baristą i po kilkudziesięciu sekundach goście znikają w ulicznym tłumie, śpiesząc się do pracy lub na ważne spotkanie.
Rodzaje kaw w Portugalii
Na powyższej tablicy, będącej menu jednego z lokali możecie zobaczyć znane już Wam kawy, takie jak latte, cappucino czy americano, ale też dużo innych, o nieco tajemniczych nazwach.

Jakiej kawy można się napić w Portugalii? 

Najczęściej zamawiana jest czarna, mocna i maleńka kawa, do której wsypuje się dużo cukru. W Lizbonie nazywa się ona bica, a Porto cimbalinho. Wersja curto jest jeszcze bardziej mocna i gęsta, jak włoskie espresso, natomiast cheio słabsza, z dodatkiem wody. Na odważnych czeka café com cheirinho, czyli mała kawa z kroplą wódkiDla mnie te kawy są zbyt intensywne, dlatego zamawiam cafe pingado - też małą i mocną, ale z odrobiną mleka. Żeby bardziej skomplikować sprawę, można też poprosić o pingo (na północy kraju) lub garoto (na południu) - mleko z odrobiną kawy (w większej filiżance zwane gardo). Dla tych, co za mlekiem nie przepadają, są w ofercie kawy uzupełnione gorącą wodą - mała carioca lub większa abatanado.
Pastelaria i kawa
Dla zwolenników dużych kaw przeznaczone są café com leite (na powyższej tablicy kryje się pod nazwą meia de leite), czyli kawa z mlekiem w większej filiżance lub galãoczyli lżejsza kawa z dużą ilością gorącego mleka, zwykle podawana w wysokiej w szklance. Kiedy dostałam ją po raz pierwszy, byłam zdumiona - nieporęczna, szybko się nagrzewająca szklanka, do tego długa, cienka łyżeczka. Jak to pić? Szybko jednak stała się moją ulubioną portugalską kawą i zamawiam ją bardzo często. Café duplo to po prostu podwójna kawa. Najbardziej znane marki to Delta, Sical i Nicola.
Portugalska kawa
Przez kilka sezonów obserwowałam z radością brak zagranicznych, sieciowych kawiarni. Kiedy w Lizbonie pojawiła się jedna, westchnęłam smutno, ale na szczęście widziałam w niej głównie turystów. Teraz pojawiły się kawiarnie Starbucks i inne. Chłodno w nich i niemiło od klimatyzacji, a przy tym dorgo - ponad 3.50 EUR za papierowy kubek z ogromną ilością mleka. A w małej, klimatycznej pastelarii, czeka na Was coś więcej. Nie ma lepszego miejsca, aby obserwować życie miasta, poznawać jego rytm, stawać się poniekąd jego częścią. Kawa ma magiczną moc łączenia ludzi, kojenia zmysłów i dodawania energii. Jeśli jest do tego serwowana w wyjątkowym miejscu, zostaje w pamięci na zawsze.
Portugalska kawa Nicola

16 komentarzy:

  1. Kawoszem nie jestem, ale na mieście zawsze sie skusze😀 Portugalska tez bym spróbowała 😀

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja lubię bardzo kawę, myślę, że niejedną bym tam spróbowała ;))

    OdpowiedzUsuń
  3. Wow jestem zaskoczona, że jest tam tyle rodzajów kawy!

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam kawę! W Portugalii piłam tylko kawę z mlekiem i tą malutką mocną, ale nie wiedziałam nawet jak się nazywają

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie przepadam za kawą, ale nie jednej bym spróbowała mimo to :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Bica jest na zdjeciu, w gornym rzedzie, miedzy italiana a cheio :) Za to brakuje galao branco (z podwojnym mlekiem).

    Ida

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O kurcze, jestem tak przemeczona, że chyba tracę już wzrok. Dzięki, poprawie później

      Usuń
  7. Portugalia jest pięknym krajem nie tylko pod względem malowniczych krajobrazów i urokliwych uliczek ale również kultury, obyczajów, kuchni i sympatycznych mieszkańców.

    OdpowiedzUsuń
  8. Również nie przepadam za kawą, ale takiej spróbuję z chęcią

    OdpowiedzUsuń
  9. Kawa w Portugalii to dość skomplikowana sprawa:) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam kawę i jestem jej miłośniczką od dawna. Obowiązkowym punktem moich wycieczek jest skosztowanie lokalnej kawy. W każdym kraju smakuje inaczej i to jest świetne!

    OdpowiedzUsuń
  11. Portugalia jest naprawdę świetna, zwłaszcza jej wyspy wysunięte daleko na Atlantyku :) Świetne zdjęcia, na pewno miło spędziłaś tam czas ;) Mam nadzieję, że kiedyś uda mi się jeszcze raz odwiedzić Portugalię :)
    Czekam na kolejne wpisy :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam kawę, nie spodziewałabym się, że w Portugalii jest tyle rodzajów i z niczym nie kojarzące się nazwy, przynajmniej mnie :) Wybieram meia de leite :)

    OdpowiedzUsuń
  13. O tak, na każdym kroku można zauważyć Portugalczyka pijącego szybkie espresso i dalej w drogę. Uwielbiam pić kawę, jednak zawsze musi być z mlekiem. Czasem nawet luby się ze mnie śmieje, że to co piję to nie jest kawa ale mleko z kawą ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Uwielbiam kawę, a raczej mleko z kawą dlatego pewnie szukałabym właśnie wszytskich z dużą ilością mleka i dobrze ubitej pianki PYCHA! :)

    OdpowiedzUsuń

TOP