21.10.16

Najładniejsze parki i ogrody w Warszawie

W czerwcu postanowiłam zobaczyć wszystkie parki, ogrody i tereny zieleni w Warszawie, aby wybrać te według mnie najładniejsze. Zamiast umawiać się na kawę czy obiad, odwiedzałam ze znajomymi parki w Śródmieściu, na Żoliborzu, na Pradze, na Mokotowie, na Woli i w innych zakątkach miasta, robiłam zdjęcia i wybierałam te najpiękniejsze. Jesienią kolory parków są już inne, ale wciąż warto się do nich wybrać. Wpis powstawał bardzo długo, ale w końcu jest. Zapraszam Was na wspólne odkrywanie zielonego oblicza stolicy.

Ogród na dachu Biblioteki Uniwersyteckiej BUW

 

Ogród na dachu Biblioteki Uniwersyteckiej 


Otwarty został w 2002 roku, ale ja odkryłam go dopiero kilka lat temu. Jest maleńki (zajmuje powierzchnię ok, 1ha), zielony, nowoczesny i zaskakujący. Posadzono w nim m.in. byliny, krzewy iglaste, liściaste, różne drzewka, pnącza itp. Z dachu rozciera się piękny widok na rzekę, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy i most Świętokrzyski. To miłe i kameralne miejsce, które warto połączyć ze spacerem wzdłuż Wisły czy obiadem na Powiślu (np. w Dziurce od Klucza na ulicy Radnej lub Mango Vegan Street Food na ulicy Dobrej). 

Wstęp do ogrodów BUW jest bezpłatny, obiekt jest czynny przez cały rok, godziny otwarcia zależne są od pory roku (od maja do końca września 8.00-20.00, do końca października 8.00-18.00, a od listopada do końca marca 8.00-15.00, ale najwyższa część na dachu jest wówczas nzamknięta). 

Ogród Krasińskich Warszawa 


Ogród Krasińskich 


Jeden z moich ulubionych warszawskich parków. Jego wielką zaletą jest lokalizacja - położony jest pomiędzy ulicami Miodową i Andersa, blisko stąd na Muranów, Plac Bankowy z Ogrodem Saskim, na Nowe Miasto, Stare Miasto, Krakowskie Przedmieście i do Multimedialnego Parku Fontann na Podzamczu. Wizytę w ogrodzie można zatem idealne wkomponować w weekendowe zwiedzanie Warszawy. To typowo miejski park, ze stawem, fontanną, ładnym placem zabaw, karuzelą i sporą przestrzenią na pikniki na trawie. 

Wstęp na teren ogrodu jest bezpłatny, ale jest on ogrodzony. Godziny otwarcia Ogrodu Krasińskich to 5.00-24.00 od marca do października i 6.00-22.00 od listopada do końca lutego. 

Ogród Saski latem

 

Ogród Saski 


Jeden z najpopularniejszych parków w Warszawie, odwiedzany przez turystów i mieszkańców miasta. Położony w Śródmieściu, kilka kroków od placu Piłsudskiego, placu Teatralnego z Teatrem Wielkim i Operą Narodową oraz Krakowskiego Przedmieścia. Cóż wiele mówić - mam do niego wielki sentyment. Jako dziecko jeździłam tam z babcią karmić kaczki i oglądać zmianę warty przy Grobie Nieznanego Żołnierza, a później szłyśmy na lody do Hortexu. Na studiach bywałam w jego romantycznych zakątkach na randkach, a w ostatnich latach staram się przechodzić przez niego w ciągu dnia tak często, jak to tylko możliwe. Na odwiedzających czekają barokowe rzeźby, zegar słoneczny, przepiękna fontanna, staw i różne urocze zakątki.

Teren nie jest ogrodzony, można zatem spacerować po nim przez całą dobę. Wstęp jest bezpłatny. Najładniej wygląda jesienią, ale uwielbiam go również wiosną, gdy rozkwitają kolorowe tulipany.

Park Marszałka Edwarda Rydza-Śmigłego zdjęcia


Park Marszałka Edwarda Rydza-Śmigłego 


Uwielbiam ten park na popołudniowe albo poranne spacery. Czasami uciekam do niego, gdy mam wolny dzień i załatwiam wiele spraw w centrum lub okolicach ulicy Mokotowskiej. Będąc na Placu Trzech Krzyży, trzeba skręcić w ulicę Bolesława Prusa, minąć hotel Sheraton, Studio Buffo, dojść do skarpy i oto jest! Do pokonania kilkadziesiąt schodków i można zacząć spacer. Park jest jednym z największych w stolicy, przecinają go ulice Rozbrat, Czerniakowska i Solec. Jest duży (53 ha), idealny na spacer z psem, jazdę na rolkach lub na rowerze czy relaks na ławce koło fontanny. Kilka kroków dzieli go od brzegu Wisły i Portu Czerniakowskiego. Mając do dyspozycji cały dzień warto jego zwiedzanie połączyć z domkami na Jazdowie, Parkiem Ujazdowskim i Łazienkami Królewskimi.

Park jest bezpłatny i otwarty całą dobę, przebiega przez niego ścieżka rowerowa, a w okolicy jest dużo lokali gastronomicznych.


Park Ujazdowski 


Ten wpisany do rejestru zabytków park nie imponuje może rozmiarem (5,7 ha), ale jest jednym z najładniejszych ogrodów w Warszawie. Sporo w nim rzeźb, zadbanych alejek, pięknej zieleni, klimatycznych detali. Lubię duży staw z altanką i schodami na których można usiąść w ciągu dnia i biały mostek. Na najmłodszych czeka plac dla dzieci. Na tyłach parku zobaczyć można słynne osiedle drewnianych domków fińskich (pomiędzy ulicami Johna Lennona i Jazdów).

Teren parku jest ogrodzony, ale wstęp jest bezpłatny. Park Ujazdowski jest czynny codziennie, przez cały rok w godzinach 8.00-20.00.

Łazienki Królewskie latem zdjęcia


Łazienki Królewskie 


To chyba miejsce którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Obowiązkowy punkt zwiedzania Warszawy, jeden z największych i najpiękniejszych ogrodów w stolicy. Powierzchnia Łazienek wynosi 76ha, na ich terenie znajduje się 15 pomników i rzeźb, 40 budynków i 5 ogrodów: Królewski, Romantyczny, Modernistyczny, Chiński i najnowszy Holenderski. Do głównych atrakcji należy Stara Pomarańczarnia, Pomnik Fryderyka Chopina, Amfiteatr i Pałac na Wyspie. Łazienki Królewskie warto odwiedzić o każdej porze roku, chociaż ja najbardziej lubię je wiosną (na blogu był już majowy wpis - znajdziecie go tutaj). Na pierwszą wizytę warto przeznaczyć kilka godzin. Po sąsiedzku zlokalizowany jest Ogród Botaniczny Uniwersytetu Warszawskiego (nieduży, ale ładny).

Wstęp na teren Łazienek Królewskich jest bezpłatny, płatne są jedynie znajdujące się na jego terenie obiekty: Pałac na Wyspie (25 zł), Stara Oranżeria i Teatr Królewski (20 zł), Pałac Myślewicki (10 zł), Biały Domek (6 zł). Dostępne są również karnety na 1 dzień w cenie 45 zł. W Łazienkach obowiązują zniżki dla dzieci i darmowy wstęp w czwartki. Informacje o godzinach otwarcia znajdziecie tutaj.

Park Morskie Oko i Park Promenada


Parki Morskie Oko, Promenada i Szustrów


Nie należą może do największych czy najładniejszych, ale zawsze je odwiedzam będąc w okolicy. Lubię je szczególnie o poranku, nie wiem dlaczego. Parki na Mokotowie są niezwykle zielone, rosną w nich stare i piękne drzewa. Te trzy są właściwie ze sobą połączone. Warto zacząć spacer od skrzyżowania Belwederskiej ze Spacerową, przejść przez Morskie oko do Promenady, odbić w górę przy budynku Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego i przez Park Szustrów dojść do ulicy Puławskiej. W tym miejscu znajduje się kilka znanych lokali: klub Regeneracja, a na skwerku między ulicami Różaną, a Dąbrowskiego m.in. Mezze, lodziarnia Limoni i Warburger. Mając więcej czasu warto podjechać jeden przystanek tramwajem do niewielkiego Parku Dreszera lub restauracji rybnej Boston Port, w której serwują genialną zupę rybną (gęstą jak znany z krajów anglosaskich chowder). Kilka kroków dalej, na Merliniego (obok basenów Warszawianka) znajduje się restauracja Portucale serwująca dania portugalskie. Ja nie jestem jej miłośniczką, chociaż lubię ich doradę z rusztu.

Wstęp do parków jest bezpłatny, nie są one ogrodzone, więc można po nich spacerować o każdej porze dnia i nocy. 

Królikarnia i Park Arkadia


Królikarnia i Park Arkadia 


Te przyjemne tereny zielone położone są również przy Puławskiej, dwa przystanki od parku Dreszera. Królikarnia to klasycystyczny pałac, w którym mieści się Muzeum Rzeźby i który otacza Ogród Rzeźby i spory park. W obiekcie funkcjonuje również Królikarnia Cafe. Kiedy się tam wybrałam, na trawniku odbywały się dwie imprezy urodzinowe - ze stołami, balonami i kolorowymi girladami. Super klimat. Od północnej strony do ogrodu przylega Park Arkadia, który odwiedziłam po raz pierwszy. Jest ładny, nieco dziki, idealny na spacery z psem lub jako miejsce ucieczki przed głośnym światem.

Ogród przy Królikarni jest otwarty od zmierzchu do świtu, a godziny otwarcia Muzeum Rzeźby znajdziecie tutaj. Park Arkadia nie jest ogrodzony, więc można tam pójść o każdej porze.

Ogród przy pałacu w Wilanowie


Ogród przy pałacu w Wilanowie 


Odwiedzałam go w te wakacje kilka razy, gdyż pracowałam niemalże po sąsiedzku. Pojawił się już na blogu we wpisie Ogród w Wilanowie letnią porą. Opinie są różne, ja lubię bardzo. Rzeźby, fontanny, kolorowe kwiaty, idealnie przystrzyżone drzewka, pastelowe kolory pałacu... trochę to wszystko kiczowate, ale dobrze się tam czuję. Zdecydowanie ulubionym zakątkiem, w którym spędzam najwięcej czasu jest dla mnie przystań przy Jeziorku Wilanowskim i Park Wilanowski, który zaczyna się w tym miejscu. Niezbyt tłoczny i bardzo zielony. Zimą teren przy pałacu zamienia się w Królewski Ogród Światła. W bliskiej okolicy Muzeum Pałacu Króla Jana III znajduje się kilka dobrych restauracji, a latem można też zjeść lody z niepozornej budki ustawionej na parkingu. Pyszne! 

Wstęp do ogrodu przy Pałacu w Wilanowie kosztuje 5 zł, do samego obiektu 20 zł. W czwartki wstęp jest bezpłatny. Godziny otwarcia znajdziecie tutaj

Park Skaryszewski zdjęcia


Park Skaryszewski 


W poprzednich latach byłam kilka razy w tym parku, ale na krótki spacer głównymi alejkami lub wizytę w cukierni Misianka, która znajduje się na jego terenie. W tym roku postanowiłam przejść cały i wróciłam do domu zachwycona, szczególnie Ogrodem Różanym, o którym pisałam na blogu. Park Skaryszewski rozciąga się na niemalże 50 ha powierzchni i jest fajnie położony - w sąsiedztwie Jeziora Kamionkowskiego, Stadionu Narodowego, Saskiej Kępy z mnóstwem restauracji i kawiarni na ulicach Saska czy Francuska. W około 20 minut można stąd dojść do fabryki Wedla czy do Soho Factory z Muzeum Neonów. Pomimo, że to praska strona Warszawy, to z centrum tramwajem jedzie się mniej niż 10 minut. 

Teren parku nie jest ogrodzony, wstęp jest zatem całodobowy i bezpłatny. 

Park Żeromskiego Plac Wilsona Żoliborz


Park Stefana Żeromskiego 


Przenosimy się na Żoliborz, do jednego z najbliższych memu sercu parków. Uwielbiam te okolice od kiedy byłam dzieckiem. Przyjeżdżałam do parku z mamą na skromny wówczas plac zabaw (dziś jest to jeden z największych i najładniejszych jakie widziałam w czasie moich spacerów) i biegałam po nim jak szalona. W ostatnich latach Żoliborz stał się modny i "wypada" tam bywać, ale dla mnie to wciąż to samo klimatyczne miejsce ze wspomnień. Często bywam na Placu Wilsona, na ulicy Słowackiego i w okolicach Placu Inwalidów. To atrakcyjna miejscówka dla tych, którzy lubią poznawać nowe lokale gastronomiczne - czekają na nich m.in. kultowe Secret Life Cafe i Ósma Kolonia, smaczna tajska Thai Garden, włoska La Strada, Prochownia Żoliborz w samym parku, słynny Żywiciel, kawiarnia Fawory, naleśnikarnia Porananas, genialna restauracja El Caribe. Można połączyć ze zwiedzaniem Bielan (trzeba podjechać ok. 15 minut autobusem 116 do przystanku Przybyszewskiego, polecam wpis Sentymentalny Spacer po Starych Bielanach), Cytadeli i samego Żoliborza (w soboty i niedziele warto zajrzeć na Targ Śniadaniowy). 

Park Żeromskiego ma ponad 6 ha, jest ogrodzony. W sieci znalazłam informację, że jest czynny całą dobę, ale postaram się ją zweryfikować będąc w okolicy.


Park Fosa i Stoki Cytadeli 


Dla mnie to jedno z tych miejsc, w które wybieram się zawsze jak mam dość miasta, ludzi i hałasu. Jadę na Plac Wilsona, przechodzę przez Park Żeromskiego, idę w dół ulicą Krasińskiego, dochodzę do wybrzeża Gdyńskiego i przy stawie z fontanną zaczynam spacer po Parku Fosa. Zazwyczaj jest pusto i cicho, pojedyncze osoby spacerują z psami. Są tu alejki spacerowe, zabudowania forteczne, jest też akwedukt. Można odwiedzić Muzeum X Pawilonu Cytadeli Warszawskiej i podejść pod Bramę Straceń. Na jej wysokości zwykle przechodzę na drugą stronę Wisłostrady i kontynuuję spacer wzdłuż Wisły do mostu Gdańskiego, a później bulwarami do mostu Śląsko-Dąbrowskiego.

Teren parku nie jest ogrodzony, wstęp jest zatem całodobowy i bezpłatny. Muzeum jest czynne od środy do niedzieli w godzinach 10.00-17.00, a bilet wstępu kosztuje 10 zł (w czwartki wstęp wolny).

Park Moczydło na Woli


Park Moczydło 


Przenosimy się w moje okolice, żeby zrobić przegląd najładniejszych parków dzielnicy Wola. Park Moczydło ma niecałe 20 ha powierzchni, przylega do ulicy Górczewskiej i Alei Prymasa Tysiąclecia. Jest w nim ładny plac zabaw dla dzieci, są ścieżki rowerowe i alejki spacerowe, stawy otoczone drzewami. Sąsiaduje ze Stadionem Olimpia, na którym odbywa się niedzielny targ staroci. To wydarzenie, które ciężko opisać słowami - to trzeba po prostu zobaczyć na własne oczy. Po drugiej stronie Górczewskiej jest Park Wodny Moczydło (z odkrytymi basenami, polem do gry w paintball, skocznią bungee, boiskami do siatkówki i piłki nożnej) oraz Park Szymańskiego, o którym piszę poniżej. Warto zwiedzić je razem, a jadąc z centrum wysiąść na przystanku Płocka - Szpital i zajść na słynne pączki do Pracowni Cukierniczej "Zagoździński" (ul. Górczewska 15, uwaga - czynne od 9 do ostatniego pączka, zwykle kończą się one między 13 a 14). 

Wstęp do parku jest bezpłatny. Jest on otwarty całą dobę. Bazar Olimpia odbywa się w niedziele, w godzinach 08.00-15.00. Z centrum można dojechać autobusem 171 w kierunku Nowe Bemowo, z Placu Bankowego 190 lub z Dworca Centralnego autobusem 109 w kierunku Górczewska. Czas przejazdu ok. 25 minut. 

Park im. E. Szymańskiego i Park Józefa Sowińskiego


Park Szymańskiego i Park Sowińskiego


Te położone po sąsiedzku (po dwóch stronach ulicy Elekcyjnej) parki to według mnie jedne z najmocniejszych stron dzielnicy Wola (chociaż muszę przyznać, że jest ich znacznie więcej, a Wola jest w mojej opinii bardzo fajna). Park Sowińskiego jest mały (8 ha) i najbardziej znany ze swojego amfiteatru, w którym latem odbywają się liczne koncerty i inne wydarzenia. Dosłownie za płotem zlokalizowany jest duży cmentarz prawosławny z cerkwią, a przystanek dalej Park Powstańców Warszawy i Cmentarz Wolski. Park Szymańskiego ma ponad 20 ha i w obecnej formie funkcjonuje dopiero od kilku lat. Jest kolorowy, nowoczesny i atrakcyjny. Jest dużo alejek spacerowych, ścieżka rowerowa i ścieżka do jazdy na rolkach, są place zabaw, staw, wodne kaskady, fontanny i mostki. Idealny dla rodzin z dziećmi i osób aktywnych, także ze względu na sąsiedztwo Parku Wodnego Moczydło. 

Park ze stawami Cietrzewia

Park ze stawami Cietrzewia 


W tym roku po raz pierwszy miałam okazję odwiedzić parki na warszawskich Włochach. Nie bywam w tamtej okolicy prawie wcale, wybrałam się tylko po to, żeby je zobaczyć. Największe wrażenie zrobił na mnie niepozorny, nieco schowany Park ze stawami Cietrzewia. Niestety musiałam niechący usunąć folder ze zdjęciami, bo nie mogę ich znaleźć i zostało mi tylko jedno, które wrzuciłam w czerwcu na Facebooka. Zajmuje powierzchnię 8 ha i można się w nim poczuć jak na urlopie na wsi. Duży staw, kaczki, ławki, ziele, sympatyczny plac zabaw. Cicho i spokojnie, naprawdę klimatycznie. 

Park Szczęśliwicki


Ten położony na warszawskiej Ochocie park zajmuje powierzchnię ponad 30ha. Powstał po II Wojnie Światowej na miejscu dawnego wysypiska śmieci i gruzu. Znaleźć tu można m.in. basen Szczęśliwice oferujący trzy niecki basenowe, zjeżdżalnia, natryski i miejsce do odpoczynku (wstęp płatny), siłownię plenerową, boisko do siatkówki, plac zabaw dla dzieci, grawitacyjną kolejkę górską i ... stok narciarski. Jest miłą oazą zieleni w środku gwarnego miasta.

Planując moje spacery korzystałam ze strony internetowej Miasta Stołecznego Warszawa. Udało mi się odwiedzić większość wymienionych tam terenów zielonych i tak powstała moja subiektywna lista najładniejszych parków w Warszawie, które warto wybrać na randkę, spotkanie z przyjaciółką lub piknik ze znajomymi. A jakie są Wasze ulubione warszawskie parki i ogrody? 

13 komentarzy:

  1. Śliczne :)
    Dzięki za fajne zestawienie, zapraszam również do mnie, a tam ciekawy post o Bieszczadach :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny wpis i mnóstwo włożonej pracy, gratulacje Aga!

    OdpowiedzUsuń
  3. Miło było wrócić choć na chwilę do Warszawy. Czerwiec piękny miesiąc pełen zapachów, kwiatów i soczystej jeszcze zieleni.Dziękuję Ci za ten spacer po najpiękniejszych terenach zielonych miasta. <3

    OdpowiedzUsuń
  4. Jako rodowita warszawianka z przyjemnością powędrowałam z Tobą po pięknych parkach.
    Często chodzę do nich, szczególnie do Łazienek Królewskich przy których mieszkałam do 29-go roku życia.
    Teraz mam najbliżej do Ogrodu Skaryszewskiego.
    Jeśli masz ochotę to zapraszam do siebie. Dzisiaj na Wyspy Odległe.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo dobry post. Nie znam parku Żeromskiego. Dziękuję za tę informację. Przy najbliższej wizycie w Warszawie postaram się tam zajść.

    OdpowiedzUsuń
  6. W Warszawie mieszkam od niespełna roku, także informacje baaardzo przydatne! :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam parki oraz ogólnie pojętą zieleń. Ogród na dachu Biblioteki Uniwersyteckiej będę musiała koniecznie zobaczyć będąc w stolicy! Super post :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Dzięki Tobie dowiedziałam się o Ogrodzie Różanym w Parku Skaryszewskim i bardzo często spacerowałam tam latem. Piękne i kameralne miejsce. Uwielbiam też Sady Żoliborskie, zwłaszcza wiosną, kiedy kwitną drzewa owocowe.Jesienią też jest pięknie, kiedy nie pada :)

    OdpowiedzUsuń
  9. akurat targowiska na Olimpii bym nie polecała, chyba że w ramach badań socjologicznych nad polską biedą i wynikającym stąd ludzkim szaleństwem i cierpieniem:( no ewentualnie dla koneserów przeterminowanych wedlin i popsutych żarówek...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja polecam, bo to coś z kategorii "co się zobaczyło się nie odzobaczy". Byłam raz i mi wystarczy na zawsze, ale to jednak inne oblicze Warszawy, które też warto znać.

      Usuń
    2. Ale chyba to trochę w ramach takich 'przyjemności ' jak Indian w rezerwacie😀

      Usuń

TOP