23.5.16

Amsterdam - miasto rowerów

Amsterdam kanały
Od mojej krótkiej wizyty w stolicy Holandii minął już ponad rok, a ja na blogu nie było jeszcze żadnej relacji. Nadrobimy to dziś, bo zdjęcia idealnie komponują się z wiosenną aurą, która nas otacza. Zaczniemy od jej rowerowego, bardzo pozytywnego i barwnego oblicza. 
Kolorowe rowery w Amsterdamie
Amsterdam urzekł mnie od pierwszego wejrzenia, dosłownie od pierwszej sekundy. Wydaje się miłym miastem, bardzo przyjaznym mieszkańcom. Jest zielony, kolorowy, ciekawie rozplanowany. Poruszanie się po nim jest łatwe, samo centrum bez problemu można zwiedzać na piechotę. Mapa w dłoń i w drogę, przed siebie.
Amsterdam i tysiące rowerów
Tym, co od razu rzuca się w oczy, są rowery. Setki tysięcy rowerów, wylewających się dosłownie z każdego skrzyżowania, zza każdego zakrętu, z każdej ulicy. Morze rowerów, prawdziwa ich powódź. Ich widok cieszy oczy.
Kwiaty i rowery
Ile jednośladów właściwie jest w mieście? Różne źródła podają, że między 800 tysięcy a milionem, czyli tyle, co mieszkających tam osób lub nawet więcej! Podobno ponad połowa mieszkańców jeździ na rowerze codziennie, niezależnie od pogody, pory roku czy innych czynników zewnętrznych.
Morze rowerów Holandia
Pamiętam jak byłam zaskoczona w czasie wizyty w Rotterdamie, gdy córka ludzi u których wówczas mieszkałam wybierała się rowerem na Sylwestrową imprezę do znajomych. Za oknem kompletna ciemność, ujemna temperatura a w planach picie szampana i powrót po kilku godzinach do domu. Oczywiście na rowerze.
Kanały i rowery
Może oni się rodzą z genem cyklisty? :) Super, że mają dobre warunki do jazdy, bo w Amsterdamie jest ponad 400 km ścieżek rowerowych, a większość ulic ma pas dedykowany jednośladom. Piesi muszą zachować czujność i ostrożność, bo nie mają pierwszeństwa w rowerowym szaleństwie.
Rowerowe miasta
Trochę mi było głupio, bo chwilami rozglądałam się z otwartą buzią. Dla mnie to coś na kształt odnalezionego raju. Totalny luz, inspirująca moda uliczna, pięknie ozdobione rowery, pikniki na trawie, biesiadowanie nad brzegiem kanałów, ogromna uprzejmość ludzi. 
Kanały rowery i tulipany
Jeśli miałabym naszkicować moje wymarzone miejsce do życia, wyglądałoby ono podobnie, przynajmniej wizualnie, bo o innych aspektach nie mam pojęcia - czy ktoś z Was żył może dłużej w Amsterdanie i coś opowie? 
Tysiące rowerów w Amsterdamie
Część rowerów jest zabezpieczona i zapięta na kłódkę, część nie. Jeśli rower zginie, to kupuje się nowy. Jeśli utopi się w kanale, to się utopi, cóż poradzić? Na rowerach jeżdżą dzieci, dorośli, rodzice z dziećmi, starsi ludzie, pary na tandemach a nawet psy w koszykach.
Rowerzyści w Amsterdamie
Poważni biznesmeni w czarnych garniturach, młode dziewczyny w kwiecistych sukienkach i kobiety w eleganckich, służbowych żakietach.
Spokojne oblicze Amsterdamu
Jest to zupełnie naturalne, jak spacer w słoneczny dzień. Rower tu, rower tam. Gdzie nie spojrzeć, tam rower. 
Rowery utopione w kanale
Utopionych rowerów widziałam sporo, zapewne jakieś służby się tym zajmują, ale przy takiej ilości jednośladów jest na pewno ciężko zapanować nad porządkiem. Są rowery ładne, zadbane i modne, ale więszość to zwykłe, skromne, nie przykuwające uwagi egzemplarze, czasem jedynie ozdobione jakąś wstążką czy sztucznymi kwiatami. Mają swoje parkingi, serwisy, ulice. Są elementem krajobrazu, jego nieodłączną częścią. Tłem, a może właśnie pierwszym planem? Są symbolem wolności i wiatru we włosach.
Ścieżki rowerowe w Holandii

13 komentarzy:

  1. Ach Amsterdam moja miłość! Wróciłam z Holandii miesiąc temu i jestem w niej absolutnie zakochana, też nie wiem jak żyje się na co dzień, ale mogłabym się tam z marszu przeprowadzić, aby to sprawdzić ;) Ponieważ nie mieszkałam w samym Amsterdamie mam go niedosyt, ale za to udało się zobaczyć Utrecht, Delft, Lejdę, Hagę, Keukenhof - wszystkie te miejsca baaardzo polecam! łatwość podróżowania po Holandii i wszechobecna życzliwość ludzi, pozwala przypuszczać, że mieszka się tam równie przyjemnie! ja oczywiście zacieram ręce na myśl o powrocie...
    Jeśli spodobał Ci się Amsterdam to polecam lekturę "Amsterdamu" Russella Shorto i oczywiście czekam na kolejne amsterdamskie wpisy :)

    OdpowiedzUsuń
  2. No faktycznie. Pierwszy raz widzę w mieście taką ilość rowerów.
    My krakowianie powinniśmy brać z nich przykład i przestać smrodzić i truć nasz cudowny Kraków.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam Amsterdam! kolorowe miasto, wolne, przyjazne i te rowery! a jak tam by sie mieszkalo? nie wiem, turystycznie swietne! pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. rowerowy raj! wróciłabym do Amsterdamu, zrobił na mnie szalenie dobre wrażenie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mnie to miasto kojarzy się też z jarmarkami wielkanocnymi.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak patrzę na te niektóre rowery przystrojone kwiatami i takie "wycackane" to z moim wstydziłabym się pokazać. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wiosna w Amsterdamie jest naprawdę imponująca ;) super zdjęcia ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Chciałabym pojechać do Amsterdamu, bo jest taki inny, po prostu.
    Te ich rowery to takie wręcz cudeńka. Śliczne zdjęcia.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  9. ale pieknie tam jest :) musze tam kiedys wrocic

    OdpowiedzUsuń
  10. Super zdjęcia. Uwielbiam Amsterdam i w ogóle całą Holandię. Mieszkałem jakiś czas koło Hagi i wspominam ten czas naprawdę dobrze. Potem wynioslem sie do Manchesteru i nie ma porównań.

    OdpowiedzUsuń
  11. Czytam ten wpis i tylko buzuję :). Z chęcią bym zabrał swój rowerek i wybrał się do Amsterdamu. Podobno mają najlepszą społeczność rowerzystów na świecie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Pod koniec października wybieram się do Brukseli... Może uda się wyskoczyć na chwilę do Amsterdamu i zobaczyć to rowerowe szaleństwo na własne oczy! Aż chyba sobie nie wyobrażam jak to naprawdę wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ale pięknie! I to się nazywa zdrowy naród, wszyscy na rowerach :)

    OdpowiedzUsuń

TOP